Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Hirdetés

Fűszeres kontakt

Szezonális receptek

Fűszeres könyv

Fűszeres könyv

Feedek

Fűszer és lélek App mobilon

Az olívaolaj hamisítás nagyobb üzlet, mint a heroin

2012.01.10. 08:54, bejegyezte: Fuszeres Eszter 175 komment

Nem lepődtem meg, amikor Tóth Gusztáv egy spanyol vacsorán azt mondta, hogy az olívaolaj hamisítás több pénzt hoz mint a heroin kereskedelem. Néha olyan érzésem van, hogy csak Jamie Oliver ellocsol annyi extraszűz olívaolajat, amennyit Európában megtermelnek. Pont ezt ne hamisítanák?
 
A cikket az Igazi Oliva cég tulajdonosa írta, holnap folytatjuk.
 
„Én csak extra szüzet használok…” – hallom gyakran a némi sznobizmussal és  büszkeséggel panírozott mondatot a „tudatos vásárlótól”. Pedig ebben sajnos még semmi tudatosság nincs. De mitől is nem olívaolaj az, amire az van írva, hogy „Extra Virgin ”?
Ne legyenek illúzióink az olívaolajjal kapcsolatban.
A borhoz, a sajthoz és egyéb élelmiszerekhez hasonlóan számtalan módon hazudnak róla és hamisítják. Egy hónapja sincs, hogy az egyik spanyol olívász barátom (akinek az olaja egyébként a világ élvonalában mozog) kendőzetlenül és tömören mondta, hogy az „otthon” kapható EVOO-k (Extra Virgin Olive Oil, a szakmában ez a hivatalos rövidítése az extra szűz olívaolajnak) kb. 70 %-a alacsony minőségű, pancsolt, de minimum bizonytalan eredetű.  Olaszországban még rosszabb a helyzet, és ez főleg az exportnál derül ki – friss felmérések szerint öt olasz (értsd: olasz címkéjű…) olajból négy átverés, így vagy úgy (http://www.oliveoiltimes.com/olive-oil-business/europe/made-in-italy-olive-oil-investigations/23505). Mi pedig itthon leemeljük a polcról a bevált márkánkat, és elégedetten sóhajtunk: megint az egészségünkre áldozunk.  Tévedés. Csak pénzt raktunk egy igen kiterjedt, maffiaként tevékenykedő hálózat zsebébe.
 
A szakmában teljesen hétköznapi tény, hogy a világpiac erősebb olasz márkái régóta alacsony minőségű spanyol tömegolajból dolgoznak, amit olasz címkével látnak el. Ha a hétköznapi ember ezt megtudja, a spanyol olajat ócska tömegárunak gondolja. Azonban az általánosítás ebben az esetben is helytelen. Az évi 1,2 millió tonna olívaolajat előállító és ezzel a mennyiséggel világelső Spanyolország − pont a nagy számok törvénye miatt − számtalan olyan kisebb-nagyobb termelővel is büszkélkedhet, akik könnyedén jutottak be a bolygó 200 legjobb EVOO-ját felvonultató és évente friss adatokat közlő Flos Olei kézikönyvbe – amit olasz szakértők írnak. A kötetben nem ritkák a 95-97 pontos spanyol olajok. 98 pontot, ha jól tudom, még nem adtak ki senkinek. Tehát városi legenda, hogy „a spanyol olaj nem olyan jó, mint az olasz”. Másrészt ha valaki azt hiszi, hogy nagy olasz márkák közül válogat a boltban, akkor jó eséllyel spanyol (lassan inkább afrikai…) olajat fogyaszt. Mind a spanyol, mind az olasz oldalon vannak piacvezető „nagymárkák”, én mindenkit intenék tőlük. Ha jó olasz olívaolajat szeretnénk, itthon is válogathatunk egy olasz úr kínálatából.

Mindig hangsúlyozom, hogy keressük a csomagoláson a termelőt, a termőhelyet és a bogyó típusát (3T szabály). Régen rossz, ha valahol ez szerepel: Származási hely: EU. Ez mindenképpen gyanús, hiszen ebben az esetben nem minden ok nélkül van elhallgatva a termelő, a hely és a fajta, tehát a termék valószínűleg pancsolt és több helyről összevásárolt.

Ha tetszett, kövesd a Fűszer és Léleket a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

http://fuszereslelek.blog.hu/api/trackback/id/tr353533313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Attila64 · www.sagaontour.ca 2012.01.10. 14:03:34

Ha rá van írva a 3T, az vajon tuti igaz? Nyomtatni, ráírni bármit lehet. Sőt, még származási bizonyítványt is tudnának mutatni (a "múlt havi szállítmánnyal jött".

Az igazi megoldás: megveszed a bogyót (szedd magad a fáról!) és otthon, speizban, fáskamrában kisajtolod. Vagy mi. Ha ezt nem tudod, akkor ne olvass ilyen blogot, csak felhúzod magad (mármint hogy megint átvertek).

baliquez 2012.01.10. 14:08:35

Márpedig én extraszűz bértolit szokok alálöttyinteni a gyesznyónak is, azzal együtt piruljon pirosra nagylángon. Nem éreztem hogy jajdekárosodott volna a sok szép tetszetős omega benne, igaz hogy nem szeretem a salátát így nincs összehasonlítási alapom. Marad egy pici zöldes-lombos mellékíz tőle az ételben, nem árt neki, és sütés közben is jobb szaga van, azért a kormolódó gyesznyózsír eléggé undi szerintem.

Susie Q · http://couleurlocale.blog.hu/ 2012.01.10. 14:16:32

@isssti: A mangalica csak akkor egészséges, ha makkoltatják, ha tápozzák akkor szinte mindegy.

Egyszer nem a brit, hanem az amerikai tudósok bebizonyították, hogy szalonnát enni egészségesebb dolog, mint tilápiát (tengeri halféle), mert hogy az omega 3 és az omega 6 olajok jobb arányban találhatóak meg benne. Sajnos utána holland tudósok cáfolták, miszerint nem csak az számít, hogy milyen arányúak azok az omegák a sertészsírban található zsírsavak telítettek, illetve csak alfa-linolénsav van benne, míg a halolajban EPA és DHA is.

De ettől függetlenül a sertéshús (főleg a sovány) egészséges (már ha az állat rendesen van etetve, nem valami szutyok táppal), a magas fehérje, B vitamin és cink tartalma miatt.

baliquez 2012.01.10. 14:26:01

@Susie Q: kábé mindegy a tilápiának hogy milyen vízben él, szerencsére ritka igénytelen és sokat tűrő jószág, nagyon jó arányban ad ízletes filét a tápért. Igen nagy szerepe lesz a népélelmezésben, csuda egy hal. Gyesznyónak ezzel szemben nem mindegy hogy sós vagy édesvizet kap, kényes állat, és messze nem annyira jó a hús/táp aránya. Tilápián ugyan nem nevelhető tokaszalonna, de mivel rohamosan fejlődik a tudomány azért csak várjuk ki a végét. :)

Susie Q · http://couleurlocale.blog.hu/ 2012.01.10. 14:28:23

@baliquez: jaja, az amerikai tudósok, ha jól emlékszem pont ezért vizsgálták a tilápiát, mert Amerikában egyre inkább az lesz A Hal.

atila68 (törölt) 2012.01.10. 14:29:29

A napraforgó, és repce lobbi marketing csoport gerilla kampányindítóját olvashatták.
(vicceltem)

peteraxx · http://www.revu.hu 2012.01.10. 14:33:37

legyen ilyen írás földimogyoró-olajról is!

Karnamantra · http://jolvagyok.blog.hu 2012.01.10. 14:33:45

@I_Isti: Az olcsó jégkrém azért olcsó, mert ha leolvasztanád, mielőtt megeszed, a doboz alján lötyögne pár grammnyi folyadék. nagy része levegő.

imádom egyébként az olajat, egyszer kaptam egy csatosüveges márkát, benne szűretlen lével, ízbomba volt.

Susie Q · http://couleurlocale.blog.hu/ 2012.01.10. 14:34:04

@baliquez: "a kormolódó gyesznyózsír eléggé undi szerintem"

Milyen érdekes ez is, amikor gyerek voltam, az olaj volt a büdös, most meg már a sertészsír. Amikor valami magyarost főzök és zsíron indítom a hagymát, még nekem is csípi a szemem, (a gyerekeken, meg a nyugat-európai férjen nem csodálkozom) :)

Sicc 2012.01.10. 14:47:24

Akkor amit nálunk a boltokban lehet kapni megfizethető áron, az nagy eséllyel fake-olaj? :-O

Pályaelhagyó autóversenyző 2012.01.10. 14:54:51

netto propagandacikk, koszonjuk szepen

(pedig kedvelem esztert es a blogjat. 2 honap mulva meg viritani fog a kozos webshopban a foton, mint a blogger-baratnok?)

az oliva hamisitas nem ujkeletu dolog, evekkel ezelott mar volt epp eleg leleplezo cikk. amugy az olivaolajak 99%-ra soha nincs rairva a bogyo tipusa, nyilvan az uriember meg pont ilyet arul.

az szinten az o malmara hajtja a vizet, hogy megprobalja eloadni, hogy meg az olaszok is spanyol olivat hasznalnak, holott reszben gorogot reszben torok NEM-olivaolajakat ontenek ossze.

amugy eleg az eredetmegjelolessel ellatott cuccot keresni, azt nagyobb jogi kalamajka hamisitani. pl. egy terra di bari d.o.p. nem valami szar spanyol olaj helyi palackban. ja, persze nem is olyan eszeveszett draga, mint a kedves importor uriembere.

akit erdekelnek az arak: a sasso (ez egy olasz marka) 3 eur/liter akciosan (amugy 5), a szovetkezeti presuzemekben a literes uveg 5 eur, a nagyobb kannas fajlagosan olcsobb. (bari mellett, puglia regioban)

az en webshopom majd kesobb nyilik, addig gyujtom az otleteket a propagandahoz... :)

fülöpke 2012.01.10. 14:55:43

@Ronald: "- A finomított étolaj - az vegyipari méreg. Beleértve a margarint is - ami valójában színtiszta, hidrogénezett étolaj.
Kivéve a zsírszegényt - mert az nem színtiszta, ugyanis ott síma csapvizet veszel margarin-árban."

Osztán hogyan keveredik a zsír a vízzel? No, ugye. Ahhoz, hogy ezt tegyék adalékra van szükség. (Gy. k. vegyszerre.) "Természetesen" ugyan ez a szer megtalálható a mosóporokban is... Ügyes, ugye?

Chef Robert de Sponge 2012.01.10. 15:07:36

@Ronald:

"Ugyanis a disznózsír az egy 100%-ban természetes, ősi élelmiszer, semmilyen feldolgozásra nem szorul - ezért hamisítani is lehetetlen. "

Ja! Megy a disznó, oszt csöpög belőle a zsír. Csak fel kell fogni egy vájlingban... Mert a vágás, darabolás, kiolvasztás vagy préselés nem számít feldolgozásnak... Hát persze.

"Az olívából meg a finomítatlan (extra-szűznek mondott, hidegen-préselt) az meg olyan rossz ízű, hogy hányni lehet tőle."

Már annak, akinek nem jön be az íze. De hát ízlések és pofonok... Nekem pl. a halíz olyan, mint a legbüdösebb romlott hús íze. Más meg szereti.

"ugyanis nincs kifinomítva az olajból az a rész, ami 160 fok felett nettó méreggé válik"

Ez is netto hülyeség.

Vannak többszörösen telítetlen olajok, amelyek tényleg nem bírják a magas hőt, míg mások, mint a pálmazsír, a pamutmag-, mogyoró-, vagy a szőlólőmagolaj csak jóval magasabb hőmérsékleten károsodik. Ezek közül van, amelyiket nem kell finomítani, á la natur így lehet kipréselni, csak szűrni kell.

A finomítási eljárásokban használt oldószerek használatával meg felesleges a technológiában járatlan jónépet ijesztegetni, mert nagyon pontosan (és főleg érzékelhetetlenül alacsony szinten) meg vannak határozva a határértékek, amelyek feletti oldószertartalommal nem lehet forgalomba hozni az olajat és ezt a hatóságok folyamatosan ellenőrzik is.

Anselmo 2012.01.10. 15:10:14

@Öltönyösrabszolga: "De nem tudtam meg, mitől "HAMIS"? egy olíva? Gépzsírból készül? "

Hát attól, hogy olaszt írnak rajta, és aztán nem is olasz hanem spanyol, neadjisten csehszlovák!!!

Moan 2012.01.10. 15:11:01

Nos ha az ember sem nem olasz, sem nem Spanyol, mi a csudát hőbörög ha olyan kaját akar enni amit az Olaszok, vagy a Spanyolok? A zsírral semmi gond.. a vajjal sem. Egy csomó országban tesznek az olivaolajra és mégis egészségesek.
Szerintem aki összezabál mindenféle külföldi kaját, csak azért mert valami ázott tyúk hozzávágott egy rozsdás kardot, az meg is érdemli, hogy pancsoltat egyen. Tanuljon meg rendesen magyar őshonos kajákat enni és ugyanolyan "egészséges" lesz.

poa ogapo 2012.01.10. 15:18:07

Úgy 4-5 éve egy szakács mondta, hogy a földön nincs annyi olajfa, ami csak az USA igényeit kielégíthetné.

Ez a szakács amikor Olaszországban inaskodott, azt tapasztalta, hogy étterem tulajdonosa elutazott a termelőhöz és nála vásárolta meg az olajat, soha nem vettek kereskedőtől.

fülöpke 2012.01.10. 15:21:07

Különben én jó húsz éve mániákus olívaolaj fogyasztó vagyok. Még a palacsintatésztába is régóta azt teszem, és nem szoktam "lebukni". Csak mindenkinek nagyon ízlik.
Szicíliában kaptam rá a dologra, aztán volt szerencsém egy ideig "saját" szedésűt és sajtolásút használni, görögöt. Pazar volt. Szerintem is süssünk-főzzünk nyugodtan olcsóbb, áruházi extra szűzzel. Az ínyencek és tehetősebbek pedig salátákhoz használjanak számukra hitelesebb forrásút.

isssti 2012.01.10. 15:31:23

@Susie Q: Tudtommal a mangalica nem is igen alkalmas/hajlandó a nagyüzemi tápos tömegtermelésre: ebben rejlik értéke és egészségesebb volta.
Amit pedig a sertéshús általánosan vett egészséges voltáról írsz, azt erősen kétségbe vonom -soksok szakértővel együtt -még akkor is, ha egészségesen tartják.
Nyilván nem méreg, de sokat fogyasztani(értsd napi szinten) nem egészséges - pl. a hallal, vagy zöldségekkel szemben.
Még mielőtt félreértenék: nem bioőrült vagyok, szeretem és eszem a sertéshúst, de tisztában vagyok hatásaival: próbaként javaslom egy jó sertéshúsétel elfogyasztását ebédre, majd összehasonlításként másnap ugyanezt hallal: még ha tele is eszed magad, a teltségérzet, közérzet, stb teljesen más: nagyságrendekkel a hal javára..

Adelaide Josephine von Styrum-Limburg 2012.01.10. 15:33:30

Nyilván nem azt kapjuk extra szűz olívaolaj néven a boltokban, mint amit az olaszok/spanyolok saját fogyasztásra készítenek, ettől függetlenül finom, a napraforgóolajnál finomabb.
Az Igazi Oliva cég meg...hát nekik is el kell adni a termékeiket.

Én amúgy nagyon szívesen főznék csak vajjal és libazsírral, ha győzném fizetni...sokszor csak pénz kérdése.

fülesboci 2012.01.10. 15:40:47

@Ronald: okéééé!!!!
marad a malaczsír és a vaj.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.10. 15:42:00

"A cikket az Igazi Oliva cég tulajdonosa írta"

Hiányolom az (x)-et a cím végéről, lévén hogy valójában egy hirdetésről van szó.

eMJe 2012.01.10. 15:43:37

@Susie Q: nagyon szépen köszönöm a választ. drágának drága, de más olivás opciót még nem találtam

Balint Gyuri bacsi 2012.01.10. 15:53:11

Ez az egesz csak kabitas. Jopar eve a disznozsir volt a bunos, bezzed az etolaj. Aztan a vaj volt a vacak de a margarin bezzeg. Majd jott az olivaolaj hipe es a legujabb orulet a mangalicazsir... Mindig megy az agymosas. Vannak megmondoemberek akik maguk is elhiszik a suletlensegeket. Ha azt kezdik el szajkozni amint a tobbiek akkor okosaknak tunnek es tudataban sincsenek annak, hogy valaki malmara hajtak a vizet.
En is azt tartom, hogy a reklamozott dolgok gyanusak mert 10% a szerelem es 90% a ruzs benne. Jol mondja Roland:
"Ugyanis reklámozni (az eszement költségek miatt) csak olyat lehet, ami 10 Ft-ba kerül...és 100Ft-ért adják."

Ketten is rakezdtek itt a mangalicazsir notara (azert csak ketten mert uj a dolog). Ezeknek a joemberek figyelmebe ajanlom ezt:

A mangalica nem azert draga mert egeszsegesebb mint a hagyomanyos diszno hanem mert a coca 9-et ellik egyszerre a mangalica meg csak 3-at. Ezert is hagytak fel a tenyesztesevel, a gazdak orultek az uj sertes fajtanak aztan idovel a mangalica meg majdnem ki is pusztult. Aztan valaki kitalalta, hogy a bio-orulet szekeren utazva meggazdagszik egy unikumnak szamito termekbol. Bekabitotta a nepet es terjed.
Ti pedig megmondjatok, hogy miert jo. (Mas az ize, egeszsegesebb, nem tartalmaz annyi HNOC2 dezonukleonos mp3-at viszont van benne bifidusz omega 15), stb...

Egyebkent lattam francia libazsirt kis luxusuvegben (luxus erzetet kelto csomagolas azt sejteti, hogy most valami olyan premium dolgot kapsz ami azrtan hu de jo. kb 150 ml) 3 euroert. Miert annyi? Mert itt meg az szamit extremnek a bekabitas utan.

Hasznalj etolajat, zsirt, vajat. Mint regen.

bőrmók 2012.01.10. 16:07:39

Az olívaolaj a legkevesebb. Itthon normális sajtot sem lehet kapni, csak éretlen, rosszízű pépet sajt címén.

phaszfej 2012.01.10. 16:11:29

@Arentiro: Jobb családokban mézzel sütnek, nem holmi olajokkal vagy zsírokkal.

babi néni 2012.01.10. 16:12:31

Az olajfa bogyójából többféle minőségű (mondhatnánk: többféle színvonalú) olajat készítenek. A legértékesebb a hidegen préselt, kizárólag mechanikus – és nem vegyi – úton előállított extra szűz olívaolaj, ahol a préselési folyamat során az olívacefre hőmérséklete nem haladhatja meg a 27°C-t. Az extra szűz olívaolaj készítésének egyik alapkritériuma, hogy a fáról való leválasztást követő 24 órán belül meg kell kezdeni a bogyók sajtolását, ellenkező esetben a gyorsan meginduló erjedés lerontja az olaj minőségét, többek között a savtartalmat is negatívan befolyásolja. Az extra szűz olívaolajok esetében jogszabály rögzíti, hogy a szabad zsírsavak részaránya – vagyis a savtartalom – nem lehet több, mint 0.8%. Az olaj savtartalmára és egyéb paramétereire vonatkozó vizsgálati eredményeket minőségtanúsítványon tüntetik fel.

Csakhogy az „extra szűz” jelző csak az olaj kinyerési módjára és vegyi összetételére vonatkozik; önmagában semmiféle minőségi garanciát nem jelent. Az olívaolaj-forgalmazó óriáscégek például csupán felvásárolják a különböző termelők (esetenként akár különböző országok termelőinek) olaját, és az eltérő extra szűz olívaolajokat összeöntve, saját címkével palackozzák, majd így hozzák forgalomba. Az ilyen, jóval olcsóbb tömegtermékek extra szűznek számítanak ugyan, de ízük általában jelentősen elmarad a gondosabban kezelt termelői olajokétól.

Az extra szűz olívaolajat préselés után általában megszűrik, mert a benne maradó szilárd anyagok (a gyümölcshús és a mag egészen finom törmeléke) csökkentheti az olaj eltarthatóságát. Sok kistermelő palackoz szűretlen extra szűz olívaolajat is; ez az olaj ködös, opálos (nem zavaros!). Manapság a fogyasztók fokozottabban keresik a természetesebb, kevesebb feldolgozási fázison átesett termékeket, ezért a szűretlen extra szűz olívaolaj is egyre „divatosabb”. A szűretlen olajban maradó szárazanyag-tartalom egyes ínyenc fogyasztók szerint komplexebb ízeket adhat…

A szűz olívaolaj ugyanúgy készül, mint az extra szűz, csak az olajbogyó kezelése és sajtolása során nem kell olyan szigorú kritériumoknak megfelelni, ezért az így préselt olajnak a savtartalma magasabb – de legfeljebb 2% –, ami azt jelenti, hogy a szűz olívaolajnak az egészségmegőrző hatása is kevésbé jelentős. A szűz olívaolajnak az íze kevésbé karakteres, mint az extra szűzé.

Az ún. lampante olaj szintén hideg extrakciós eljárással készül, de savtartalma jóval magasabb. A lampantét finomítási eljárásnak vetik alá, majd kis százalékban szűz olívaolajokkal vegyítik. Ez a termék egyszerűen olívaolaj néven kerül forgalomba.­

A szétzúzott és kipréselt termést – a héjat, a magot és a gyümölcshúst –, vagyis a visszamaradt olívatörkölyt kilúgozóüzemek veszik át. Ezekben aztán további, alacsonyabb kategóriájú olajat gyártanak, végül a többszörösen meggyötört törkölyből vegyi extrakciós eljárással kinyerik a maradék olajat, majd ezt vegyítik kis százalékban szűz olívaolajokkal. Ez a termék sansa / pomace / orujo néven kerül forgalomba – nálunk sokszor olívaolajként, holott pontos megjelölése „olívapogácsa-olaj”, vagy „olívamaradék‑olaj” lenne. A sansa/pomace/orujo olaj az emberi fogyasztásra alkalmas legalacsonyabb minőségű olívaolaj.

papageno 2012.01.10. 16:15:16

Le kellene szokni arról, hogy mindennek, amit megeszünk, kutassuk a termőhelyét, fajtáját, stb.
Végül oda jutunk, hogy semmit sem (lenne)szabad megenni és éhen halunk a bőség zavarában.

hegyilany 2012.01.10. 16:22:29

@Takony_fősámán: Ha nem hiperekben próbálkoznál, hanem mondjuk piacon/sajtboltban/termelőnél, akkor találnál rendes sajtot is.

_B_ 2012.01.10. 16:23:03

@isssti:
"Még mielőtt félreértenék: nem bioőrült vagyok, szeretem és eszem a sertéshúst, de tisztában vagyok hatásaival: próbaként javaslom egy jó sertéshúsétel elfogyasztását ebédre, majd összehasonlításként másnap ugyanezt hallal: még ha tele is eszed magad, a teltségérzet, közérzet, stb teljesen más: nagyságrendekkel a hal javára.."

Ez egyszerüen azért van, mert a hal olyan mint a tészta.. túl könnyen felszívódik, megtelsz vele átmenetileg, de 2 óra múlva majd éhenpusztulsz és sóvárogsz valami édesség után, aztán ebből lesz a nyöszörgés, hogy jaj már megint felszedtem pár kilót pedig "diétázom".
Szeretem a halat, szeretem zöldséget szeretem a húst, egyszerűen a helyén kell kezelni ezeket. Egyiket sem szabad kizárni és túlzásba vinni sem.

Mozogni kell, és ha ez megvan, akkor a szervezeted majd tudja, mire van szüksége. Mozgás nélkül leáll az anyagcsere is. Télen nem lehet salátán élni, mert nincs benne "anyag". Nyáron meg nem esik jól a pacal 35 fokban :)

_B_ 2012.01.10. 16:31:55

A vaj/margarin választás nem téma, a vaj tejből van, a margarin meg vegyi üzemből.
Kicsit hasonló az olaj/zsír téma is.
Az olaj jó dolog, de nem ekkora mennyiségben, pláne nem szétégetve (értsd ebben sütünk).
Lehet enni mogyorót, mandulát, szotyit, tökmagot mind tele vannak értékes NYERS olajjal.
Sütni meg lehet zsírban. Nem kell belőle sok, csak éppen annyi, hogy ne égjen le (nem is kozmál úgy oda, mint az olaj). Egyszerüen ízletesebb, finomabb.

Az olivaolajban sütést meg tényleg el kéne felejteni. Azt rácsorgatjuk salátára oszt jónapot.

isssti 2012.01.10. 16:34:02

@_B_: Sajnos ellent kell mondjak: telezabálom magam hallal, majd utána elmarad a "fenébe megint túlettem magam" érzet, hasfeszülés/fájás, esetleges gyomorbántalmak - csak a jóleső jóllakottságérzet órákon át!

A zöldséget illetően én is így gondoltam (sosem lakhatsz jól vele) mindaddig, míg nem tapasztaltam Kőbán Rita olimpiai bajnok kajakozótól: full vegaként a világ egykik legarősebb, legnagyobbat teljesítő nője ...ezek után már nem merem állítani, hogy zöldségen nem lehet megélni

papageno 2012.01.10. 16:34:05

@_B_: Nekem már esett jól nyáron a pacalpörkölt, friss kenyérrel és jó hideg sörrel hozzá.
Abban viszont teljesen igazad van, hogy legjobban a szervezet tudja, hogy mikor, mire van szüksége, ami abban jelenik meg, hogy mire van gusztusod.

teddybear01 2012.01.10. 16:41:10

Nem tudom, hogy minek használjak sütésre olívát? pocsék az íze, és nem bírja a hevítést. Különben meg pocsék műanyag-íze van.

A napraforgó jobban bírja a hőt, alkalmasabb a sütésre, a tökmag-olaj jobb a salátába. A krumpli zsírban sütve sokkal jobb.

magyar ember teli szájjal 2012.01.10. 16:52:25

Sok a hamisítvány, de természetesen a barát olívaolaja a világ élvonalában mozog. Hát persze. Azzal olajozzák a nagyanyám fakerekét.

Ronald 2012.01.10. 16:54:26

@teddybear01:
"Nem tudom, hogy minek használjak sütésre olívát?"

Milyen kérdés ez?
Azért, mert az olíva-olaj az egy ősi, magyar étek - el sem tudom képzelni hogy az egykori, magyar puszták magyar lakói olíva-olaj nélkül készítették volna a magyaros-carbonara-t - a bográcsukban.

Ugyan már. Bohócot csinálunk magunkból.

Ma már a fiatalemberek is óvakodnak az extra-szüzektől...egyrészt mert sok velük a macera... másrészt meg gyanús, hogy miért azok még mindig.

Mercel 2012.01.10. 17:04:51

@Ronald:

Az a szomorú, hogy bár te is csúnyán csúsztattál, de még a te hozzászólásodban volt a legtöbb igazság.
Úgy értettem, hogy a cikkel együtt volt a te hozzászólásodban a legtöbb igazság..

Sajnos tényleg gáz ami olajfronton megy, meg úgy általában az élelmiszerekkel kapcsolatban.
Viszont az átlagember (kb. a népesség 90%-a) csak annyit tehet, hogy a ...ból a nézetei és információi szerinti legkevésbé ...rt igyekszik megvenni magának és a családnak.

Egyébként az egész étolaj dolog már ott nagyon problémás, hogy hihetetlen mennyiségű méreg van már magában az alapanyagban is amiből étolajat sajtolnak. Plusz az amit még te is leírtál.
Viszont roppantul csodálkozunk, hogy a rák népbetegség lett, és nem értjük, hogy hát csak az utóbbi pár évtizedben..

"Frigyes"

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.01.10. 17:05:38

Okosabb nem lettem. Vártam, hogy csak kiderül valami lényeges, erre majd fojt. köv. Hát kapd be! Most már nem is érdekel!

Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2012.01.10. 17:12:53

@Anselmo: Hát, ha élettanilag nem káros, minősége megegyezik, akkor tőlem ukrán vagy kínai is lehet. Persze etikátlan a norvég Olivára ráírni, hogy Olasz... De ettől nem hamis, csak sima átverés. Hamis, ha nem is Olivából van.

Pdudas 2012.01.10. 17:14:22

Mi szerencsesek vagyunk, olaj termo videken elunk.
A szomszedaink is nagyon jo olajat termelnek, itt lathato ahogyan a kertben levo fakrol szedik - epp egy uj eszkozt probalnak ki ami olyan mint a sovenyvago es a levelek lerangatasa nelkul leszedi a bogyot:

www.youtube.com/watch?v=ublOX2lqup8&feature=related

Az oliva olaj tokeletes a 2 honapos fiam fenekere - mar a korhazban sem hasznaltak semmifele kremet, csak jo minosegu olajat. Azota mi is atvettuk - jelentem mukodik.

Azonban az altalam eddig kostolt legjobb olaj - es mi is azt vesszuk salatakhoz - a Maurino Vanja Dujc-tol. Az o olaja 94 pontos a fentebb emlitett listan.
carpediemclub.wordpress.com/2010/10/29/the-best-olive-oils-of-the-world-flos-olei-2011/

Azonban az ilyen minosegu olajokat eleg dragan merik - az emlitett Maurinobol 54 Euro egy liter.
Igaz, hogy fel literes kiszerelesben van es az is nagyon sokaig eleg - hiszen normal fozeshez a szomszed olajat hasznaljuk, mar az is fenyevekkel jobb a bolti extra szuz olajoknal. Sutni pedig nem valo az oliva olaj. Legalabbis rantott hushoz nem ajanlom, hiszen az oliva olajnak eleg eros ize van amit nem jo ha atvesz a panir.

orient 2012.01.10. 17:25:29

Feleségem most ment haza a hazájába pár hétre. Táskájában hozott vagy 6 liter frissen préselt olíva olajat a saját kertjükből. Akkor gondolom az eredeti :)))

Pdudas 2012.01.10. 17:30:46

@orient: max a fajtajat nem tudod :)

Ahogy en sem tudom mit kapok a szomszedtol.
Viszont latom ahogy szedik, latom ahogy preselik.

Emlekszem, eloszor meg akartam kostolni a kicsopogo olajat. Ugy allitottak le, hogy nehogy megprobaljam, mert kiviragzik a szam. Van benne valami ami miatt azonnal nem fogyaszthato.

Pinka-Panka 2012.01.10. 17:32:26

Teljesen elkeseredtem és már megőrűlök ettől, hogy mindennap - valamiről kiderül NEM SZABAD ENNI, VAGY INNI!
Húsokhoz én is olíva olajat használok illetve búzacsíra olajat. A minap kaptam egy mail-t, hogy NE EGYÜNK - pangasius halat, mert borzalmas körülmények között tartják őket illetve táplálják. Aztán a húsok a külön féle tápokkal, illetve betegségekkel, a növények a műtrágyától a zöldségek a vegyszerektől, gyümölcsök a kényszeréréstől, permettől bűzlenek.
Hiába bio, hiába minden.
Már nem tudom mit érdemes megvenni és mi az ami nem árt.
20 évvel ezelőtt egy nagyon jó orvos barátom, azt mondta: " eljön az idő, amikor roskadoznak a boltok az árutól, a pultok a húsoktól és nem merünk, majd mit enni, vásárolni..."
Azt hiszem igaza van.

Pdudas 2012.01.10. 17:37:53

@Pinka-Panka:

A pangasius azaz capaharcsa (nalunk epp vitki somnak hivjak) egy foleg Vietnambol exportalt halfajta. A husa finom, de a szarmazasa miatt nem garantalt a hus nehezfem mentessege. Nem tudom mi igaz az alabbi linken talalhato infokbol, nalunk a tengeri halak miatt lekerult az eterndrol - pedig finom.
www.ketesaruk.hu/elelmiszer-biztonsag_fogyasztovedelem/hogyan-lett-gyanus-a-pangasius

orient 2012.01.10. 17:46:06

@Pinka-Panka: Oliva olajat kár sütésre használni. A feleségem olyan országból való ahol mindenhez olívát használnak szinte, naponta nagyon sokat. Mi is sok litert használunk el havonta, sokkal többet mint egy átlag magyar család, és Ő tudja is mire és mennyit kell használni, de még Ők sem használják sütésre. Mikor ezt itt meghallotta MO-n, csak jót nevetett rajta. hagyományos olaj jó sütésre, felesleges az olívára költeni ezért.

beatbull · http://www.kiserletikonyha.hu 2012.01.10. 17:54:33

Egy ideje most már átszoktam olívaolajról helyi repce- és napraforgóolajra sütéshez. Hidegen sajtolt repce ízvilágban nagyon változatos tud lenni. No meg számtalan más olaj is létezik még, ami ízben rendkívül jól megállja a helyét.

A rengeteg balzsamecet és pármai sonka hasonló jó átverés, remélem esetleg ezekre is kitérsz röviden az olívaolajas cikk végén.

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2012.01.10. 18:12:13

Tegnap olvastam Váncsa István Lakoma c. könyvében az oliváról. Erre ma....

Pinka-Panka 2012.01.10. 18:27:16

@orient:

Ha roston sütöm, akkor sem? nem rántott húshoz. Mi elég sok roston sült zöldséget és húst fogyasztunk. erre használom. És köszönöm a jó tanácsokat.

A pangasius halat én is száműzőm az étrendből, pedig szeretjük.
Milyen tengeri halat érdemes venni?

Pinka-Panka 2012.01.10. 18:31:09

@Pdudas: Köszönöm, erről van szó.
nem tudom már mit lehet venni. Komolyan, ma is csak ténferegtem a boltban, mindent megnézek miből áll, mi a szavatosság...áááá
Nem szeretem ezt, újra tartanom kell csirkét és mindent itthon megtermelni...

ier6w7i 2012.01.10. 18:40:27

És akkor most pontosan melyiket is ajánlod fogyasztásra? OK, ne legyen EU forrásmegjelölés, de ha jól értem szerinted egyes spanyol is ugyanolyan jó mint az olasz, de akkor melyiket is?

shitgun 2012.01.10. 18:57:50

@licsipancsi hites hajszakértő: én speciel erre gondoltam "A cikket az Igazi Oliva cég tulajdonosa írta, holnap folytatjuk.", de akár:)

tucano 2012.01.10. 18:58:34

Az olaszok olívatermelők maguk mondják a legjobban, hogy hamisítják a termékeiket. Laktam abszolút olívás helyen, egyszerűen nincsen másfajta fa arrafelé:) Szóval, az olíva "Tokajában" a legjobb sorokról származó olaj literje 2.5 euró. Ennek a 1:10 arányban felhígított palackozott formája már 7 euró Milánóban, Magyarországra nem ér el, de ha mégis akkor csillagászati az ára. Szóval ott is kézzel-lábbal harcolnak a termelők a hamisítás ellen, de ez van.

orient 2012.01.10. 19:06:13

@Pinka-Panka: OK roston az más. Ízlés kérdése, ha te érzed hogy attól jobb akkor persze. De sok embertől hallottam hogy olíva olajban sütik a sültkrumplit me rántott húst mert az egészségesebb. Ez elég vicces.

Rosthoz és más olyan ételekhez ahol ízt ad az neki persze van értelme használni.

odamondó 2012.01.10. 19:25:15

A Moninira nincs ráírva semmi. Akkor mit nézzek?

sanyix 2012.01.10. 19:29:48

nem csak az olivát, a tökmagolajat is hamisítják (jól felhigítják vízzel), legalább is a bóti egyébként rohadt drágát.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.01.10. 19:32:52

@isssti: tévedsz. A mangalica alkalmas intenzív tartásra is, a két háború között a nagyüzemi sertéstenyésztés/termelés ezzel a fajtával indult meg. Annak, hogy a piacokon a mangalica! címkéjű termékek valójában durok×mangalica sertésekből valók, más okai vannak.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.01.10. 19:33:57

@orient: a nejed mit tekint hagyományos olajnak? (ami jó a sütésre)

Babette_ · http://anep.blog.hu 2012.01.10. 19:35:31

@Fuszeres Eszter: miután a D vitamin zsírban oldódó, simán lehetséges.

isssti 2012.01.10. 19:38:17

@PO: Nem tudom, lehet, hogy tévedek: csak azt mondom, amit szakműsorokban láttam-hallottam e témakörben - állítólag mangalica nem tolerálja a nagyüzemi tartást, viszont preferálja a "ridegen tartást".
Jó lenne, ha így lenne - ez nehezítené a történet "felhigítását"

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.10. 19:38:34

1.) Hasábburgonya sütése: veszel olyan légkeveréses sütőt, amelyben 1 evőkanál olajjal kisütsz egy adag haasábburgonyát.

2.) Olajak használata
Át kell szokni a kuktára. Párolni kell, kevés olajjal vagy zsírral.

Apropó zsír!
3.) Vegyél egy-két liba- vagy kacsacombot, és süsd ki alufóliába becsomagolva, de akár kuktában is párolható. Én az utóbbi módszert kedvelem. Mindent kuktában párolnék, ha rajtam múlna. Ha kész, vedd ki a combot, és az olajat töltsd egy csészébe. Ne edd meg a combbal együtt, mert nem egészséges. Ugye figyeltél? EGYÜTT ne edd meg, de külön már meg lehet enni. :-))
Szóval: az eltett liba/kacsazsíroddal fogod főzni, párolni a rizst, a burgonyát, a brokkolit, minden zöldséget.

Ha jó tippeket adtam, ne engem dicsérj, hanem Orbán Viktorékat!

Pinka-Panka 2012.01.10. 19:50:00

@Kara kán:

Sült krumplit még lehet, úgyis sütni, hogy a kicsit vastagabbra vágott hasábokat, vízben forrástól számítva 5 percig főzzük. SÓT NEM SZABAD BELETENNI!
Majd lecsepegtetni és kevés olajjal kikent tepsiben a sütőben pirosra sütni. Mikor elkészült, akkor kell sózni és sok petrezselymet szórni rá.

Két dolog miatt is érdemes.
1. nem kell annyi olaj a sütéshez
2. nem lesz az ember szagos tőle

stukov1 2012.01.10. 19:52:02

A pálmazsírral mi a helyzet? Vagy két éve vettem egy bödönnel, egy párszor sütöttem is belőle.. semmi különös.
Ez tényleg bírja a magas hőfokot, vagy más miatt egészségtelen/mérgező?
Vagy csak a (sötét)zöldek miatt nem szeretjük?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.10. 19:56:35

@Pinka-Panka:

Igen, igen és igen!

Én a hallal szoktam eljátszani, hogy megpárolom, majd 1-2 percre forró olajba dobom, hogy megtévesszem a cuculista ellenséget. :-)

Chef Robert de Sponge 2012.01.10. 19:56:59

@Balint Gyuri bacsi:

Ez azért így nem pontos. A mangalica zsírdisznó. Régen messze nem ettek annyi húst, mint manapság. A szegények meg főleg nem. Nagyon el sem tudták tenni, legfeljebb zsírban lesütve. Nyáron még füstölve sem áll el. Kalória viszont kellett, ezért népszerű volt a mangalica, mert sok zsírt adott, ami jól elállt.

Azután feltalálták a hűtőt és már nem csak gazdagéknak volt jégszekrénye. Az emberek elkezdtek húst enni. Sok húst. Zsír már nem kellett annyi, ezért a mangalica ment a levesbe és jöttek a húsdisznók.

A hetvenes években volt egy nagy sertésjárvány spanyolországban és kipusztult az iberico sertések 83%-a. Az iberico sonka viszont nagyon népszerű exportcikk volt, ezért elindultak a spanyolok egy, az iberico-hoz hasonló sertésfajtát találni. Bulgáriáig mentek, de nem találtak megfelelőt. Visszafelé megálltak a magyar mangalica génbanknál és a többi már történelem. A mangalica sonkából "serrano" sonka lett és az igény miatt felfutott a tenyésztés.

Igen, de a spanyoloknak csak a sonka kellett, a többit itthagyták, amit viszont nehéz volt eladni, mert zsíros volt. Azután a terméktanács felvett egy képzett marketingest és a zsíros mangalicából csodadisznó lett...

Chef Robert de Sponge 2012.01.10. 19:59:47

@Ronald:

Magyarországon mindig is használtak olivaolajat. Régen faolajnak hívták. A középkor óta az összes jelentősebb régi szakácskönyvben szerepel a receptekben.

Pinka-Panka 2012.01.10. 20:00:40

@Kara kán:
Nagyon egyetértünk.
Milyen halat szoktál sütni, párolni? Én már nem tudom mit vegyek.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.10. 20:03:07

@Pinka-Panka:
Lazac. -> Cora. kb. 2500-3000 ft.
5000-ről ment le, miután rájuk rohadt, mert senki nem akarta venni. Én sem, évekig.

Vagy: pisztráng.

Pdudas 2012.01.10. 20:06:06

@beatbull:
multkor beszelgettem az itteni szomszedom 50 eves hazassagi evfordulojan egy 'sonka szakertovel'. Mert sok olasz vendeguk is volt, leven Trieszttol 20 kilometerre lakunk.

Elmagyarazta, hogy a parmai sonka minimum 19 kilos (keszen) es 28-24 honapig gyakorlatilag szelben szaritjak ahogy az isztriai sonkakat.

A balzsam ecetrol nem tudok mit mondani, azt en nem hasznalok (csak etteremben).

Pdudas 2012.01.10. 20:08:59

@Chef Robert de Sponge:

pontosan.
A nejem elozo fonoke epp a mangalica vs normal sertes husabol/zsirjabol irta a doktorijat. Elmondasa szerint kb 1% kulonbseg van a ket zsir kozott - azaz gyakorlatilag szinte elhanyagolhato.
Az valoban duma, hogy egeszsegesebb zsirsavak vannak benne....

bélabácsi2 2012.01.10. 20:16:10

@Kara kán: Téged kéne kuktában főzni!

komplikato 2012.01.10. 20:18:12

Mangalica? ismertem valakit aki éveket pazarolt a nemes fajtára, aztán amikor realizálta, hogy sokkal több kajával 3 mangalicából jön ki egy disznónyi hús, akkor hagyta a fenébe.

Étolaj, miért ne beszélhetnénk az "egészséges" napraforgó olaj és a kőolajszármazékok összefüggéseiről? :)
Vagy beszéljünk arról mivel sűrítik a legtöbb margarint, ami egészséges telítetlen zsírsavakat tartalmazott a sűrítés előtt, utána már nem annyira.

Rántotta alá zsír? Meglehet, de azért a vaj, vagy egy jó oliva olaj sem rossz ám.

A cikk vége meg érdekelne. Persze jó lenne minden étel hozzávalót és fűszert a legjobb minőségben beszerezni, de ha utánajárunk kiderül kegyetlen drága. Még a minőségi só is.

Pdudas 2012.01.10. 20:18:52

@Pinka-Panka: nem tudom mit kell venni. En mar csak a szuleimtol hallom mit is vesznek (ok Budapesten elnek), mivel nem elek Magyarorszagon mar eleg regota. Igy eleg mas jellegu eteleket es alapanyagokat hasznalunk. Hal ugyben nekem szerencsem van a tenger miatt.

Mokas volt, mikor elvittem a szomszedomat kutyat valasztani es Siofok mellett a tulajdonos meghivott ebedre. A szomszedaim meg sosem ettek tavi halat - ott meg azt sutottek epp. De izlett nekik.

Szerintem keresni kell egy megizhato hentest es attol vasarolni. Ha tobben ajanljak, akkor valoszinuleg megbizhato es jo minosegu arut arul mar regota.

Nekem is van peldaul egy bejaratott hentesem a koperi piacon. Kb 2 mazsa a ficko es vadasz. De meg eletemben nem ettem olyan jo szalamikat amiket o csinal. Vaddiszno, szarvas, medve szalami, lo kolbasz. Emellett hurka, kolbasz, szalonna, fustolt sonka, fustolt feher pecsenye.

No valami ilyesmit kell talalni - es akkor evekig oda lehet jarni.
Azt mondjak a nagycsarnokban van ilyen jofajta hentes - remelem a hozzaertok anak neked infot kihez erdemes menni!

Pinka-Panka 2012.01.10. 20:22:20

@Pdudas:

Jaj, de kedves vagy, köszönöm. Hentesem nekem is van, én vidéken élek, ez nem gond. Csak a tengeri halakat nem ismerem jól, pedig szeretjük, s ebben kértem tanácsot. Ugyanis én megvettem a pangasius halat, amit szeretünk, de nagyon elriasztottak a fogyasztásától.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.10. 20:26:20

@bélabácsi2:
Bélám, bennem kevés az omega. Ha érted mire gondolok. :-))

fingerbangs 2012.01.10. 20:26:40

A posztnak se fule se farka, semmi konkret marka, csak annyi hogy sok a hamis
Ugyanmar...

Roan 2012.01.10. 20:30:15

@Ronald: Ezt a sok okos dolgat honnan veszed? Csak mert amit a reklámról írtál, sem igaz. Mo-n általában 30 mp-es reklámok vannak, így a te számításod szerint egy nap 20-25 millióba kerülne... Ami hülyeség. Főleg, hogy a reklám árát nem mp-ben vagy adásszámban mérik:) Ezek után az olaj/vaj/margarin témáról írtak már csak felteszik a koronát az egészre...

suo tempore 2012.01.10. 20:32:44

az olivának a szagát se bírom, atombüdös

disznózsír, kókuszzsír, pálmazsír, vaj

egy héten egyszer meg anyós égett olajtól csöpögő rántott húsa, hasonló szonnyadt sültkrumplival :(

bélabácsi2 2012.01.10. 20:36:15

Zsírban sütés vagy olajban sütés témában szerintem vegyétek figyelembe, hogy nem a zsírt és az olajat esszük meg, hanem ami benne sül és jó eséllyel nem szívja meg magát az anyaggal, ha kicsit is tudsz sütni.

Az már más kérdés, hogy olyan ételekbe, amibe beleteszed a zsiradékot, mit teszel. Alapszabály, hogy bármit, amit a recept megenged, de keveset! pörkölt zsírral jó, de nem egy vagon zsírral. Az olívaolaj sem csökkenti a koleszterin szintet, és a zsír sem feltétlenül növeli, az egy bonyolultabb folyamat, több összetevős dolog. Ha marketinggel vádoljuk a mangalica zsírt, akkor az olívát is lehet.
Ha meg koleszterin: a tojás sárgája nagyobb zsírbomba, mint amiben sül.
Még egy adalék: van egy szakács ismerősöm, az olívát is olívával eszi, csak azt, mást nem, de olyan mennyiségben, hogy 8-as a koleszterinje, amit már kezelni kell.

The Great Destroyer 2012.01.10. 20:45:20

Sütés-főzés területén az egyetlen alkalmazható zsiradék a disznózsír, néhány kaja megengedi(csirkepaprikás pl.) a liba és kacsazsírt is.

Pinka-Panka 2012.01.10. 20:47:10

Egy biztos, ha olajban sütök, azt az olajat többet NEM használom fel. (rántott hús, fasírt..stb)

Pdudas 2012.01.10. 20:47:19

@Pinka-Panka:
Sajnos nem vagyok kepben az otthoni hal valasztek ugyeben. Hiaba irom le, hogy az egyik legjobb hal amit ajanlanek a Branzin - valoszinuleg azt otthon nem talalod meg.

Ami elofordulhat az a suger (ha jol tudom), a nemetek zahnfishnek hivjak mert apro fogai vannak. Nagyon finom hal az is. Roston sutve is isteni.

Szerintem meg a makrela fordul elo.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.01.10. 20:47:53

@Balint Gyuri bacsi: te pedig használj ékezetes betűket. Érdekes, amit írsz, de így lassabban fogom fel :-)

@Pinka-Panka: Pangasiust tényleg ne egyél. És ne etess senkivel. De komolyan.

@Moan: te mit tekintesz rendesen magyar őshonos kajáknak? Érdekel a véleményed :-)

Kelly és a szexi dög 2012.01.10. 20:48:31

Bertollit a Tescoból!

Egészségetekre!

(csak, hogy valaki már konkrétumot is írjon...)

Pdudas 2012.01.10. 20:52:30

Egyebkent mindenkinek ajanlom, hogy ha hozzajut jo minosegu oliva olajhoz, akkor vegyen elo egy tanyert es ontson ki egy keveset. Pici so es friss feherbors mehet ra es lehet kenyerrel tunkolva fogyasztani. Isteni!

Nekem egy nagyon draga etteremben hoztak igy ki es eloszor azt sem tudtam mit kezdjek vele - de aztan latva a tobbi vendeg elegedett arcat en is megkostoltam....
Nem bantam meg....

Nick Leeson 2012.01.10. 20:59:13

@Ronald: Szerinted kit érdekel, hogy valaki szarrá keresi magát bizonyos olajokon, ha egészségesebbek mint a sertés zsír?
Legalábbis mai szemmel mindenképp!

Egyél mindent sertészsírral fél évig, aztán menj el vérvételre!
10 után meg jöhet az infarktus!

Leszarom, hogzan pancsolják össze az étolajat, ha kissebb az esélye hogy attól 40 évesen bedöglök egy infarktusba!

babi néni 2012.01.10. 21:06:48

@Pdudas:
@Pinka-Panka:

Branzinot lehet Magyarországon is kapni. A METRO-nak nagyon jó a halas pultja, van sok friss tengeri/édesvizi hal jégen, nem csak fagyasztva. Illetve Budaörsön van egy Fishmonger nevezetű halpiac. www.plpseafood.hu/
Ha erre jársz.

Hála az égnek egyre több friss hal jut Magyarországra, elvégre Rijeka és Triest nincs olyan messze.

Halál Bika 2012.01.10. 21:08:13

- Legyen benne análszex, az vonzza majd az olvasókat!
- Nem, szerintem talán mégsem illik ez a cégünk profiljához.
- Akkor pina!
- Háát, nem is tudom. Szóval a konkurencia sokkal szolidabb reklámokkal is szénné keresi magát mint valami drogbáró...
- Akkor legyen benne kábítószer! Kettőt üthetünk egy csapásra egy; odavonzzuk az olvasó tekintetét mondjuk heroinnal, és azt állítjuk majd a címben hogy hamisítják az olajat, azzal keresik magukat szénné mint valami rossz narkonepper.
- Ez jó, ez üt, na, igyunk is még egyet!
- Jóhbeszész, az legalább meglátszik. N'isten-isten!

Pdudas 2012.01.10. 21:18:13

@babi néni: koszonjuk az infot.
Akkor nem baj, hogy a szuleimnek adtam a Metro kartyt mielott kijottem :)

Bar mar talan nem is ervenyes....

Pdudas 2012.01.10. 21:18:54

@Halál Bika: sikositonak is jo az oliva, nem? :)

akira2 2012.01.10. 21:21:35

@_B_:

"akkor a 150 forintos benzin, nem is drága, nem? "

Ezt egy kicsit eltúlzod. Ha a sütőt be tudod állítani max 190 fokra, egy-másfél órás sütés után épp olyan toszta marad az igazi oliva, mint amikor elkezdted. Kihűlés után még a salátára is csepegtetheted... :)

Egyébként pedig a cikkben megjelent cég olajait ismerem, azt használom, és valóban finomak. És sokkal olcsóbb hobby, mint magas minőségű borok ivászata... :)

Ezek az olajok egyébként engem a Single Malt whiskey-re emlékeztetnek abból a szempontból, hogy azok is sokkal egyedibb ízeket és magasabb minőséget képviselnek, mint a blended (kevert) whiskey-k.

babi néni 2012.01.10. 21:27:31

@Pdudas:

Szerintem a kártya nem tud lejárni.

jet set 2012.01.10. 21:32:32

Szóval már olívaolajnál is bejön a sznobfaktor.

akira2 2012.01.10. 21:35:44

@akira2:

bocs, rosszat idéztem az imént, ezt akartam:

"Az olivaolajban sütést meg tényleg el kéne felejteni. Azt rácsorgatjuk salátára oszt jónapot."

ökörpöröly 2012.01.10. 21:51:59

A szerzővel teljesen egyetértek. Az itthon kapható olívaolajak meg se közelítik az "eredetit", sőt kifejezetten silány minőségűek. A legjobb olívaolajat kétségtelenül Szicílián ettem. Itt minden étteremben egyszerűen isteni volt. Az ember alig tudja megállni, hogy ne zabálja tele magát a ropogós bagettel, amelyre olívaolajat csorgat.
Viszont az is kétségtelen, hogy sokkal kevesebb az olajfa, mint a Spanyoloknál. Andalúzia Jaén tartományában órákat utazhat az ember úgy, hogy csak olajfa ültetvényeket lát -az útikönyv szerint a tartomány több mint 95%-án olajfák vannak-. Az olajbogyók íze ott is kifejezetten finom, evés-ivás előtt mindig raknak ki tálkákba, viszont az olívaolajnak nincs olyan kultusza, mint mondjuk Szicílián, ahol minden étkezéshez hoznak ki.

xenuka 2012.01.11. 14:12:00

Olivaolaj?

Totál hülye vagy, ki a fasznak kell!

Apád-anyád disznózsírban sütötte meg a hurkát, kolbászt és házi szilvapálinkát vagy házi bort ivott hozzá és semmi bajuk nem volt.

Ez is csak a faszarcúak sznobizmusának jelképe.

Tunéziában a sivatagban vagy Görögországban az ott lakó őslakostól kapsz saját maga termesztette és préselte olajat és eheted pita tésztával, ha erre vágysz.

Megkóstoltam - az is szar volt.

Faszfej! Butitájm!

Üveges víz, olivaolaj, 198 tv csatorna, ájfon, elektromos autó -- hülye vagy te teljesen!

Eszem-faszom megáll!

VTC 2012.01.30. 11:25:58

Azt sem értem, miért vannak oda az emberek annyira az olívaolajért? Nincs benne semmi extra. Sem ízben, sem másban. Régen jó volt a sertészsír is, most már a napraforgó étolaj sem jó. Két dologról van szó: 1. Divat lett ez a barom egészségmánia. Ám ha elég józan az ember, beláthatja, hogy az előre rá kiszabott pl. 60-70 év helyett, sem fog 65-75-mél többet élni, még akkor sem, ha a világon mindenben módszeresen követi a trendek által diktál egészségvédelmi struktúrákat. 2. Ennek a hülye olívaolaj mizériának a magyar rongyrázós és sznob viselkedés az oka. Amennyiben az ember igazán érdekesen akar mondjuk egy salátát ízesíteni, vagy izgalmasabb ízhatást akar elérni főzéskor, akkor használjon sokkal teljesebb értékű tökmag-, szezám-, kukorica és még rengeteg, az üzletekben kapható olajakat. Az olívaolaj vs. napraforgóolaj esetében én 98%-ban az utóbbit választom, mert az alkalmazásnak pusztán éghajlati okai vannak. Azaz a mediterrán (melegebb. párásabb, stb.) területek kedveznek a olajfa fejlődésének, és elfelejtjük, hogy ez a csodálatos, ajándék, párját ritkító Kárpátmedencei klíma pedig tökéletesen megfelel ezer más növény, pl. a napraforgó termesztéséhez.

kela-bá 2012.09.07. 20:48:16

@beatbull: @VTC: @xenuka: @ökörpöröly: @akira2: @jet set: @babi néni: @Pdudas: @Nick Leeson: @Kelly és a szexi dög: @PO: @Pinka-Panka: @The Great Destroyer: @Kara kán: @bélabácsi2: @suo tempore: @komplikato: @Chef Robert de Sponge: @stukov1: @tucano: @ier6w7i:

Tisztelt "hozzászólók" !
Most akadtam rá erre az szerintem értékes blogra, én ezekkel egészítem ki :

- Ha bármilyen hidegen sajtolt olajat hevítünk, abból a hő hatására oly vegyület keletkezik amelyből a máj LDL, azaz rossz koleszterint tud előállítani ! Tehát káros.

- Ugyan csak rossz koleszterin lesz az "eredménye" ha finomított étolajokban keményítő tartalmú nyersanyagokat sütünk, például,KRUMPLIT.Pedig nagyon finom a mekikben is fogy rendesen ráadásul ott un.traszzsírban sütik...

- Az oliva olajban túl sok az omega 6 zsírsav, ami bajt okozhat a szervezetben.

- A lenmagolajban viszont az omega 3 zsírsav található, ami nagyon hasznos az agyi ereknek, na és prosztata gondokkal bajlódóknak ( Ez utóbbi esetben + kisvirágúfűzike tea !)

- A szőlőmag olajban megfelelő arányban van omega 3 és omega 6 zsírsav!Thát nagyon hasznos.

- Megjelent a hazai piacon a kaporolaj, ami a kellemes illata mellett nagyon jótékonyan hat a hasnyálmirigyre,diabetes megelőzsére és kzelésére !

Nos a fentieket nem magamtól tudom, de használom.
A tanácsokat Dr. Hummel Zoltántól, Szendi Gábortól és másoktól olvastam, és szívesen adom tovább e ugyan csak hasznos blog olvasóinak.

" Testünk a kert, mi vagyunk a kertésze ! "

Jó egészséget !
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...